Czerwiec 22, 2018, 20:42:24 pm

Autor Wątek: Fornirowanie nie jest trudne .  (Przeczytany 2829 razy)

Online hycel

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 568
    • Zobacz profil
Fornirowanie nie jest trudne .
« dnia: Sierpień 24, 2015, 18:30:52 pm »
 Witam .
    Nie którzy z Was ,obawiają się fornirowania ,są przekonani ,ze bez prasy
i innych specjalistycznych urządzeń ,jest to nie możliwe .
Pragnę przedstawić pracę ,którą wykonałem parę lat temu . Realizacja ta
wymagała o de mnie (wtedy) wzniesienie się na wyżyny moich możliwości .
Do dzisiaj jest intensywnie używana i nic się nie dzieje . W stoliku tym
zrobiłem nowy blat oraz okleiłem nogi obłogiem. Użyłem narzędzi ,które
 każdy z Was posiada . Jeżeli ktoś by był zainteresowany szczegółami ,
to proszę pytać.
                Pozdrawiam.

Klo

  • Gość
Odp: Fornirowanie nie jest trudne .
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpień 24, 2015, 18:35:53 pm »
Co tu pyta?
Po prostu napisz, jak po kolei robiłeś i już. :)

kozio

  • Gość
Odp: Fornirowanie nie jest trudne .
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpień 24, 2015, 19:03:26 pm »
Napisz, prosimy ;)

Online amigorg

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 6455
  • Nie kupuj tego, co możesz zrobić sam.
    • Zobacz profil
    • Maszyny i projekty
Odp: Fornirowanie nie jest trudne .
« Odpowiedź #3 dnia: Sierpień 24, 2015, 19:26:16 pm »
Najlepiej napisz "przepis na babkę", krok po kroku, okraszony zdjęciami.

Offline Lirorobert

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 5079
    • Zobacz profil
    • Lirorobert
Odp: Fornirowanie nie jest trudne .
« Odpowiedź #4 dnia: Sierpień 24, 2015, 21:34:53 pm »
Nie będę powtarzał prośby innych.

mily68

  • Gość
Odp: Fornirowanie nie jest trudne .
« Odpowiedź #5 dnia: Sierpień 24, 2015, 22:06:36 pm »
Hm... Zapewne po troszku przyczyniłem się do tytułu wątku. W innym dziale niedawno pisałem, że fornirowanie nie jest moją mocną stroną. Stosowałem kleje "wikolowe" klejąc na zimno w ściskach, na ciepło metodą na żelazko i zawsze miałem zastrzeżenia do większych elementów. Najgorzej wychodziło mi oklejanie bębnów - na kopycie nie da rady, docisk taśmami też mi się nie sprawdzał, na ciepło nie wszędzie się podoklejało, fornir popękał itp. Kończyło się na strzykawce i usuwaniu "bąbli". Oczywiście w niektórych przypadkach fornir mógł być przesuszony ale żeby prawie zawsze?
Wiem, że można go uelastycznić roztworem gliceryny. Chętnie poznam dokładniej "co i jak".

Offline Lirorobert

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 5079
    • Zobacz profil
    • Lirorobert
Odp: Fornirowanie nie jest trudne .
« Odpowiedź #6 dnia: Sierpień 25, 2015, 07:50:24 am »
Dla entuzjastów fornirowania polecam stronę

www.bagpress.com

Niestety po angielsku.

Offline molu

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 228
    • Zobacz profil
Odp: Fornirowanie nie jest trudne .
« Odpowiedź #7 dnia: Sierpień 25, 2015, 09:09:45 am »
Całkiem niedawno fornirowałem kolumny audio.  Poszło bezproblemowo. Używałem kleju Pattex Universal Classic. Praca z tym klejem wymaga wcześniejszego przećwiczenia ułożenia elementów, bo po przyłożeniu forniru do skrzynki nie ma zmiłuj, już nie da się odkleić. Ale dzięki temu nie potrzeba prasy, kombinowania, itp. Tylko w mieszkaniu nie za bardzo można działać bo zapaszek dość konkretny.

T.

Online hycel

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 568
    • Zobacz profil
Odp: Fornirowanie nie jest trudne .
« Odpowiedź #8 dnia: Sierpień 25, 2015, 11:22:39 am »
  Witam.
 Omawiany stolik to rasowe Arc-Deco .Oryginalny blat był zrobiony na
zasadzie plastra miodu ,a więc był lekki i pusty w środku ,fornir był dębowy
oklejony w ,,słoneczko".
Pod wpływem czasu i rozlanej wody ,blat się zapadł i powyginał , nie było co
ratować . Wymiary okrągłego blaty to średnica 810 mm grubość 49mm.
 Nowy blat zrobiłem: skleiłem ze sobą kilka dębowych krawędziaków ,z deski 50mm ,
następnie frezarką z cyrklem wyciąłem okręg ,potem równanie i szlif papierem 40 .
Kolejną czynnością ,którą wykonałem to naklejenie dębowego obłogu 3,2mm jako kontr-fornir .
Teraz można powiedzieć ,ze miałem gotowy rdzeń do oklejenia .

Offline Pragmatyczny Przemek

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1260
    • Zobacz profil
    • Pragmatyczny
Odp: Fornirowanie nie jest trudne .
« Odpowiedź #9 dnia: Sierpień 25, 2015, 11:32:43 am »
No i teraz chyba pkt. Programu jak to przyklejac.
Budujesz napięcie jak w dreszczowcu


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk wiec mogą trafić sie literówki

Offline studio tata

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1189
    • Zobacz profil
Odp: Fornirowanie nie jest trudne .
« Odpowiedź #10 dnia: Sierpień 25, 2015, 12:26:50 pm »
fajne , ale ja pierdylkuje ile bylo roboty z tym wzorem
jak pan Hycel przycina fornir , elktrycznie , czy mechanicznie , gilotyna , nozyk , zaglebiarka ???

Online hycel

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 568
    • Zobacz profil
Odp: Fornirowanie nie jest trudne .
« Odpowiedź #11 dnia: Sierpień 25, 2015, 12:46:52 pm »
Następnym etapem było przyklejenie kontr-forniru ,z dębiny o gr. 3,2mm. Oczywiście z dwóch stron .
Była to czynność prosta ,nie wymagająca wielkiej dokładności ,użyłem do tego płyty laminowanej ,do której nie
przylega klej
  Kolejnym etapem było zrobienie listwy biegnącej wokół blatu .
Postanowiłem ją zrobić z czereśni ,ze względu na ładny, charakterystyczny rysunek słojów .
Listwa ta miała wymiar 2555x50x4mm .Taką listwę było by mi ciężko przykleić do okrągłego  blatu ,dla tego wcześniej zrobiłem z
odpadów okrąg o 30 mm mniejszy niż sam blat . Na te ,,kopyto" nałożyłem namoczoną listwę czereśniową i ściągnąłem
gumami . Po kilku dniach uformowaną listwę przykleiłem do boków blatu ,końcówki przycisnąłem dwoma ściskami .
Na marginesie chcę zaznaczyć ,ze wszystko kleje na Ponal wolno schnący . Wiem ,ze spytacie  czemu nie na kleje kontaktowe ,
ale nie mam zaufania do tych klejów ,kiedyś się sparzyłem . Idę na kawę .
     Pozdrawiam.

Online hycel

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 568
    • Zobacz profil
Odp: Fornirowanie nie jest trudne .
« Odpowiedź #12 dnia: Sierpień 25, 2015, 14:53:02 pm »
Witam.
 Kawa wypita, lecimy dalej.
Stół  oklejony obłogiem ,krawędż zrobiona .Na blacie będzie 10sięć. formatek ,o kształcie trójkąta z
podstawą zaokrągloną o cięciwie około 260mm. Początkowo zaczołem robić to tradycyjnie na klej kostny
z cięciem na zakładkę .Niestety kompletnie mi to nie wychodziło .
 W trakcie cięcia formatki się przesuwały a piłka do fornirowania Kirschen okazała się badziewiem, może fornir dała by
radę ale gruby obłóg ,nic z tego.
Zdegustowany, piłkę ,,wyciepałem" do kosza i zaczołem kombinować jak to zrobić .
I wymyśliłem ,ze zrobię dwie precyzyjnie wycięte formatki z30mm drewna dębowego .Te dwa dębowe trójkąty
posłużą mi jako wzornik do cięcia obłogu oraz jako ,,dociski" podczas klejenia.
Listki obłogu ułożyłem we właściwej kolejności ,ponumerowałem i umieściłem między dwoma wzornikami .
Cały ten przekładaniec ścisnąłem solidnie ściskami ,a następnie na wyrówniarce bardzo !!starannie obrobiłem
dwa boki . Po całej tej procedurze otrzymałem 10 idealnie!przyciętych trójkątów o właściwych wymiarach  .
Kolejne prace były już proste choć czasochłonne .W blacie w wyznaczonym środku umieszczałem trójkątną formatkę
na nią kładłem dębowy wzornik i ściskałem kilkoma ściskami . Po upływie 24h. kolejna ,i tak dalej .
Ostatnią ,zamykającą formatkę ,niestety musiałem dopasowywać ręcznie ,ale to już było łatwe .
Bardzo podobnie okleiłem nogi .Najpierw uzupełniłem ubytki i wyłupania  ,następnie jedną z nóg
owinołem folia i paski wilgotnego obłogu przymocowałem do tej nogi ,i jak wyżej .
 Pozdrawiam
 Mily 68 czy coś pomogłem ?.



Offline Waldi

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 851
  • Praca człowieka uszlachetnia
    • Zobacz profil
Odp: Fornirowanie nie jest trudne .
« Odpowiedź #13 dnia: Sierpień 25, 2015, 15:07:52 pm »
Witam!
Hycel - Wielkie Dzięki :) za opis.
Skorzysta z tego nie tylko Miły ale chyba sporo forumowiczów ( ja na pewno ;D )

kozio

  • Gość
Odp: Fornirowanie nie jest trudne .
« Odpowiedź #14 dnia: Sierpień 25, 2015, 16:45:59 pm »
Było z tym roboty ale teraz kiedy patrzy się na swoją robotę...

Gratulacje