Czerwiec 22, 2018, 15:28:47 pm

Autor Wątek: łączenie fornirów w celu uzyskania większej szerokości - szycie / klejenie (?)  (Przeczytany 3024 razy)

Offline Grzybowski

  • Newbie
  • *
  • Wiadomości: 8
    • Zobacz profil
Cześć,
Potrzebuje połączyć fornir dębowy żeby uzyskać szerokość ok.70 cm
Jakie polecacie sposoby łączenia klejenie / zszywanie (?)
Czy znacie jakieś filmiki instruktażowe jak to zrobić żeby się dobrze trzymało.
Czy zszywanie forniru lub obłogów jest trudne?

Offline tomekz

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 4889
    • Zobacz profil
Odp: łączenie fornirów w celu uzyskania większej szerokości - szycie / klejenie (?)
« Odpowiedź #1 dnia: Kwiecień 14, 2016, 12:28:29 pm »
Brzegami kładziesz jeden na drugi i przecinasz oba  bryty przy prostej listwie.

tniesz   np.skalpelem , piłeczką do fornieru,  lub  przyrządem z żyletką
Sklejasz papierową  taśmą   JAWA ( z klejem jak znaczek pocztowy ) lub potniesz taśmę z gazety i nałożysz  na nie  cienko  klej na ciepło skórny, czy kostny ( wskazany pośpiech by klej nie zastygł

Offline Szczepan

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 580
  • ARS LONGA VITA BREVIS
    • Zobacz profil
    • Snycerstwo
Odp: łączenie fornirów w celu uzyskania większej szerokości - szycie / klejenie (?)
« Odpowiedź #2 dnia: Kwiecień 14, 2016, 12:37:29 pm »
Znajomy stolarz gdy okleja blat fornirem, aby idealnie połączyć fornir robi następującą czynność: dwa kawałki forniru układa na sobie, następnie kładąc je na równej desce. Stawia w pionie, i wszystkie krawędzi kładą się na blacie. Następnie łapie fornir do deski ściskami na końcach, i przesuwa całość na heblarce przy culadze. Wał struga fornir, dając idealną krawędź do sklejenia, a deska pozwala zachować sztywność prowadzenia i zapobiega wyszczypaniu.
Może się to wydawać nieco dziwne, ale widziałem na własne oczy, że działa od wielu, wielu lat.
I jak się nie ma innej możliwości, to wybiera się tą skuteczną ;)

Offline robson

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1655
    • Zobacz profil
Odp: łączenie fornirów w celu uzyskania większej szerokości - szycie / klejenie (?)
« Odpowiedź #3 dnia: Kwiecień 14, 2016, 12:52:42 pm »
Szczepan to co piszesz żadne dziwne nie jest, od lat jeśli zachodzi potrzeba fuguję fornir na wyrówniarce  ,dokładnie tak jak to opisałeś  :) .
Do sklejania forniru ze sobą używam zwykłej taśmy przezroczystej ,zaletą jest to że szybko można ją usunąć (leciutko zwilżając). Wada jest taka że w miarę szybko trzeba włożyć do prasy :)

Offline tomekz

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 4889
    • Zobacz profil
Odp: łączenie fornirów w celu uzyskania większej szerokości - szycie / klejenie (?)
« Odpowiedź #4 dnia: Kwiecień 14, 2016, 13:09:36 pm »
Tak -  jest to jeden z praktykowanych  sposobów pod warunkiem posiadania długiej i dobrej wyrówniarki , a najważniejsze   -jeśli okleina jest w miarę "pasiasta ".
Bo jeśli  ma słoje i chcemy ułożyć równy wzór na określonej szerokości elementu w dodatku "prawa, lewa ,prawa lewa itd )  to występują różnej szerokości odpady i nie da się tego zrobić z paczki okleiny równając jej tylko krawędzie.

Offline robson

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1655
    • Zobacz profil
Odp: łączenie fornirów w celu uzyskania większej szerokości - szycie / klejenie (?)
« Odpowiedź #5 dnia: Kwiecień 14, 2016, 21:12:46 pm »
Ależ Tomek, oczywiście wstępnie przycina się fornir tak aby wielokrotność liści z lekkim naddatkiem wydawało na dany oklejany element,
z odciętych skrawków okleja się krawędzie .

Offline tomekz

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 4889
    • Zobacz profil
Odp: łączenie fornirów w celu uzyskania większej szerokości - szycie / klejenie (?)
« Odpowiedź #6 dnia: Kwiecień 15, 2016, 07:22:41 am »
To masz rację ,  ;)     choć jeśli przycinam założone na siebie dwie krawędzie , które potem  ze  sobą  będą się  stykały , to nawet nie dokładność cięcia w linii prostej będzie nie zauważalna . Nie raz zdarza się , że paczka okleiny jest zbieżysta   a   bryty  z tego końca  ledwo   wydają ,  i  trzeba to dobrze rozplanować  , aby starczyło na  szerokość  elementów przeznaczonych  do  oklejania . No i odpada  jedna czynność , równania  na  wyrówniarce.

Offline Grzybowski

  • Newbie
  • *
  • Wiadomości: 8
    • Zobacz profil
Odp: łączenie fornirów w celu uzyskania większej szerokości - szycie / klejenie (?)
« Odpowiedź #7 dnia: Kwiecień 15, 2016, 10:32:49 am »
a zszywanie ktoś z Was próbował? Czym to się zszywa? Gdzie kupić odpowiednią "nić"?

Offline tomekz

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 4889
    • Zobacz profil
Odp: łączenie fornirów w celu uzyskania większej szerokości - szycie / klejenie (?)
« Odpowiedź #8 dnia: Kwiecień 15, 2016, 11:58:06 am »
do tego jest maszyna

Offline TomekG

  • Newbie
  • *
  • Wiadomości: 39
    • Zobacz profil
Szczepan to co piszesz żadne dziwne nie jest, od lat jeśli zachodzi potrzeba fuguję fornir na wyrówniarce  ,dokładnie tak jak to opisałeś  :) .
Do sklejania forniru ze sobą używam zwykłej taśmy przezroczystej ,zaletą jest to że szybko można ją usunąć (leciutko zwilżając). Wada jest taka że w miarę szybko trzeba włożyć do prasy :)

Od niedawna zacząłem interesować się fornirowaniem, ostatnio dla próby zafornirowałem kawałek sklejki okleiną dębową.
Paski forniru przyciąłem zagłębiarką festool i skleiłem jerazem za pomocą taśmy malarskiej,gdy już wysechł klej to chciałem zeszlifować taśmę szlifierką oscylacyjną, bo widziałem jak jeden gość na you tube tak robił ale mi się taśma zwijała zamiast zeszlifowywać, czy masz jakiś patent na odklejanie taśmy papierowej z forniru aby go nie uszkodzić?

przemek77

  • Gość
łączenie fornirów
« Odpowiedź #10 dnia: Lipiec 23, 2016, 22:16:32 pm »
Koledze z youtuba podczas szlifowania tasma ładnie się szlifowała , bo nie używał taśmy malarskiej , tylko taśmę Jawa. Jest o tym napisane parę postów wyżej ;)

Offline tomekz

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 4889
    • Zobacz profil
, czy masz jakiś patent na odklejanie taśmy papierowej z forniru aby go nie uszkodzić?

Podgrzanie.

Offline Przemcio

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 673
    • Zobacz profil
łączenie fornirów w celu uzyskania większej szerokości - szycie / klejenie (?)
« Odpowiedź #12 dnia: Lipiec 25, 2016, 05:39:45 am »
Ja używałem taśmy malarskiej niebieskiej Tesa lub Fluger. Nie odnotowałem przypadku problemu z odklejeniem. Skoro nie odchodzą ze świeża farba to i z fornirem tez nie odchodziły ;)

Chyba ze masz fornir rozpadający się w rękach  to lepiej użyć dedykowanej do fornirów i ja zeszlifować. Ja puki co nie miałem konieczności jej używania.

Ale warunkiem jest użycie dobrej taśmy a nie najtańszej taśmy. W przypadku taśm klejących --- chytry przeważnie dwa razy traci ;)
« Ostatnia zmiana: Lipiec 25, 2016, 05:41:41 am wysłana przez Przemcio »

Offline TomekG

  • Newbie
  • *
  • Wiadomości: 39
    • Zobacz profil
Odp: łączenie fornirów w celu uzyskania większej szerokości - szycie / klejenie (?)
« Odpowiedź #13 dnia: Sierpień 22, 2016, 21:27:21 pm »
W jaki sposób zwilżacie taśmę jawa? C

Offline robson

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1655
    • Zobacz profil
Odp: łączenie fornirów w celu uzyskania większej szerokości - szycie / klejenie (?)
« Odpowiedź #14 dnia: Sierpień 22, 2016, 21:56:47 pm »
Palec w wodę i po taśmie :)