Styczeń 17, 2018, 22:46:11 pm

Autor Wątek: Producent rur z forniru.  (Przeczytany 1310 razy)

Offline DM

  • Sr. Member
  • ****
  • Wiadomości: 482
    • Zobacz profil
Producent rur z forniru.
« dnia: Czerwiec 23, 2016, 00:02:51 am »
Witam.

W Polsce ktoś to produkuje?



Offline mily68

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 4391
    • Zobacz profil
Odp: Producent rur z forniru.
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwiec 23, 2016, 00:23:52 am »
Hm. Wygląda jak korpus bębna czyli ja też jestem zainteresowany :)
Generalnie jak potrzeba krótkie odcinki da radę w warunkach amatorskich (oczywiście formę i dociski od wewnątrz trzeba sobie zmajstrować).
A to na pewno jest fornir a nie dwa (lub więcej) płatów sklejki (czyli de facto jednak forniru) - niby to samo ale jednak technologia w przypadki sklejki sporo prostsza?

Offline DM

  • Sr. Member
  • ****
  • Wiadomości: 482
    • Zobacz profil
Odp: Producent rur z forniru.
« Odpowiedź #2 dnia: Czerwiec 23, 2016, 00:33:03 am »
Długie sa na 100-150cm z opisu producenta w USA wynika że od rozmiaru słomki do napojów po  kolumny mogą zrobić.

Offline DM

  • Sr. Member
  • ****
  • Wiadomości: 482
    • Zobacz profil
Odp: Producent rur z forniru.
« Odpowiedź #3 dnia: Czerwiec 23, 2016, 00:35:45 am »
To są u nich elementy do mebli i fronty gięte.

Offline mily68

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 4391
    • Zobacz profil
Odp: Producent rur z forniru.
« Odpowiedź #4 dnia: Czerwiec 23, 2016, 00:54:46 am »
Czyli prawdopodobnie długie formy i docisk od wewnątrz powietrzem pod ciśnieniem. Ciekawe jak wygląda styk płatów - przy sklejce czy nawet obłogu jest zawsze problem bo o ile "od wewnątrz" się styka to "od zewnątrz" ciężko dociąć płat pod odpowiednim kątem tak, aby na łączeniu nie było szpary (oczywiście można to albo wyliczyć albo dobrać doświadczalnie).
Jak oglądam jak robią niektóre meble w Stanach to nie mogę się nadziwić. Często podstawową metodą jest klej i sztyfty jako "wieczne ściski". Przy takim podejściu do sprawy nie musi być super idealnie. Później ew. szpachla i malowanie i jest git. Kolejną "ciekawostką są pocket holes bez zaślepek :)
Dominik możesz wrzucić jakiegoś linka do tych rur z USA?

Offline DM

  • Sr. Member
  • ****
  • Wiadomości: 482
    • Zobacz profil
Odp: Producent rur z forniru.
« Odpowiedź #5 dnia: Czerwiec 23, 2016, 07:31:27 am »
Gdybym tylko wiedział jak to znalazłem.
Bo teraz w googlu mam same fajki.

Offline marcinatj

  • Jr. Member
  • **
  • Wiadomości: 96
    • Zobacz profil
    • ATJ SYSTEM
Odp: Producent rur z forniru.
« Odpowiedź #6 dnia: Czerwiec 23, 2016, 08:32:05 am »
http://www.woodveneer.com/wood_tubes.html

przecież podlinkowałeś ze strony producenta :)

Offline profes12

  • Jr. Member
  • **
  • Wiadomości: 53
    • Zobacz profil
Odp: Producent rur z forniru.
« Odpowiedź #7 dnia: Czerwiec 23, 2016, 09:46:13 am »
Jak tak patrzę, t jest chyba z 3 warstw taka rura zrobiona, wewnętrzna słoje poprzecznie względem długości, środkowa wzdłuż i ostatnia cieniutki fornir, to tak na moje oko.
Natomiast w naszych warunkach wyobrażam sobie zrobienie takiej rury następująco:
- rura jako forma (można wykorzystać ją z wewnątrz, lub z zewnątrz) wykorzystujemy ją z zewnątrz,  zabezpieczamy rurę najlepiej papierem woskowanym lub innym aby dało się wyciągnąć ją ze środka
-  pierwsza warstwa poprzeczna z cienkiego drewienka (forniru) co da się formować, docinamy możliwie najdokładniej, owijamy rurę, w ruch idą gumki recepturki, można kupić je w wersji "strong" grube, szerokie i mocne, szlifujemy niedoskonałości styku, klej na płasko zabezpieczamy taśmą, nie jest to warstwa nośna  lecz wykańczająca wewnętrzna zatem klejenie ma przytrzymać pierwszą warstwę przy nakładaniu następnych (myślałem żeby zrobić na zakładkę klejenie, ale jak to wyszlifować w środku jak rura będzie  miała np. 2m)
- druga warstwa ze sklejki elastycznej, zależnie od grubości  inny jest promień gięcia, docinamy,klej na pierwszą warstwę, na sklejkę,  owijamy i dbamy również o dobre połączenie na styk, gumki recepturki jak wcześniej, niedoskonałości połączenia na styku możemy wyszlifować
- jak wszystko wyschnie powinniśmy mieć już fajną sztywną rurę, można spróbować usunąć rurę formę, albo ją jeszcze pozostawić na ostatnią warstwę
- ostatnia warstwa fornir, klejenie, zabezpieczenie taśmą, taka zabawa, gumki recepturki, dużo gumek, aby zwiększyć równomierność docisku można zastosować kawałek sklejki elastycznej na wierzch i dopiero na to gumki recepturki.

Myślę, że te rury nie przenoszą super dużych obciążeń, a raczej pełnią funkcję dekoracyjna, stąd mój pomysł na ich zrobienie, minimalna średnica rury ograniczona promieniem gięcia sklejki elastycznej.

Offline tomekz

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 4567
    • Zobacz profil
Odp: Producent rur z forniru.
« Odpowiedź #8 dnia: Czerwiec 23, 2016, 13:34:14 pm »
-  pierwsza warstwa poprzeczna z cienkiego drewienka (forniru) co da się formować,

No to spróbuj i zdaj relację jak Ci poszło poprzeczne  gięcie ? ;)

Offline mily68

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 4391
    • Zobacz profil
Odp: Producent rur z forniru.
« Odpowiedź #9 dnia: Czerwiec 23, 2016, 15:58:12 pm »
Da się. Co prawda widziałem tylko  na YT ale skoro robią tak bębny...

Offline tomekz

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 4567
    • Zobacz profil
Odp: Producent rur z forniru.
« Odpowiedź #10 dnia: Czerwiec 23, 2016, 18:41:42 pm »
ale skoro robią tak bębny...

Co ma  bęben do rury o małej średnicy i długości  do 150 cm , może parzony by dało radę w poprzek , ale nie jestem pewien , zaś w wzdłuż to  się wygnie.

Offline mily68

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 4391
    • Zobacz profil
Odp: Producent rur z forniru.
« Odpowiedź #11 dnia: Czerwiec 23, 2016, 23:31:05 pm »
Tomku bębny robi się od 6 cali do nawet ponad 50 (!). Oczywiście twarde gatunki (np. bubinga) jeśli mają być w poprzek parzy się, zwija i opasane zostawia do wyschnięcia. Następnie układając arkusze w formie z dociskiem od wewnątrz robi korpusy (układając arkusze jak w sklejce). Oprócz układu warstw | -- stosuje się też układ / \ lub różne ich kombinacje. Ale to przy produkcji instrumentów a tu chodzi o meblarstwo.
Długość  i średnica to nie problem dla kogoś kto ma obcykaną w praktyce technologię (a my tu jak na razie teoretyzujemy).
Dla ciekawych link:
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 23, 2016, 23:34:14 pm wysłana przez mily68 »

Offline tomekz

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 4567
    • Zobacz profil
Odp: Producent rur z forniru.
« Odpowiedź #12 dnia: Czerwiec 24, 2016, 08:37:10 am »
Dziękuję za lekcję :)
Nie chce  mi się  wierzyć ,że można w poprzek zwinąć fornier do tak małych  średnic jak pokazane rury. Czy na pewno jest to naturalna okleina , może tapeta okleiny na rurce aluminiowej?

Offline krzysiek

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1458
    • Zobacz profil
Odp: Producent rur z forniru.
« Odpowiedź #13 dnia: Czerwiec 24, 2016, 14:26:11 pm »

 może parzony by dało radę w poprzek , ale nie jestem pewien , zaś w wzdłuż to  się wygnie.

W poprzek mogą być gięte "na spiralę" , ale coś chyba poszło nie tak bo jak widzę na stronie nie będą już produkowane.

Offline profes12

  • Jr. Member
  • **
  • Wiadomości: 53
    • Zobacz profil
Odp: Producent rur z forniru.
« Odpowiedź #14 dnia: Czerwiec 26, 2016, 22:58:34 pm »
Myślę, że faktycznie może być problem z gięciem poprzecznym do małych średnic, powinno pomóc podgrzewanie lub parzenie. Lecz im dłużej sobie o tym myślę, oraz zależnie od zastosowania, równie dobrze można pierwszą warstwę zrobić z forniru giętą wzdłuż, natomiast elementem wzmacniającym byłaby flizelina, tak jak ma to miejsce w przypadku fornirów modyfikowanych często lub zawsze na flizelinie. Chętnie zapoznam się z innymi pomysłami.