Styczeń 21, 2020, 21:00:18 pm

Autor Wątek: Naprawa pilarka GTS 10 XC  (Przeczytany 514 razy)

Offline krys111

  • Sr. Member
  • ****
  • Wiadomości: 277
    • Zobacz profil
Naprawa pilarka GTS 10 XC
« dnia: Sierpień 09, 2019, 19:16:33 pm »
Jeżeli administrator uważa, że wątek ten został umieszczony nie w tym dziale proszę o przeniesienie ale ma wiele wspólnego krok po kroku.

Jestem użytkownikiem piły tarczowej GTS 10 XC ( 3 601 L30 400) ponad trzy lata. Od dłuższego czasu podczas pracy piły zauważyłem pewne niepokojące objawy mianowicie podczas startu słychać było „chrobotanie” ( trudno to określić ale dla mnie nie było to normalne). Z tym można by żyć ale w ostatnim czasie pojawiło się dodatkowo wyraźne „ bicie” tarczy piły. Pierwsza myśl uszkodzona tarcza, ale po wymianie na nową objaw nie ustąpił. Należało się więc przymierzyć do naprawy piły.
Miałem dwa wyjścia jedno to wysłanie piły do serwisu i liczyć się z wysokimi kosztami i pewnie długim okresem naprawy lub podjąć się naprawy samodzielnie. Wybrałem opcję drugą. Wybór ten został poprzedzony  dokładną analizą rysunków złożeniowych ( rysunki złożeniowe znajdziecie tutaj https://www.boschtoolservice.com/pl/pl/boschprof/spareparts/pilarka-stolowa-gts-10-xc-3601L30400). Ustaliłem jakie części biorą udział w przeniesieniu napędu i po zweryfikowaniu  zamówiłem je w wymienionym serwisie. Zaryzykowałem i nie zamówiłem na razie ze względu na koszt  części nr 3 ( wirnik).
Zamówiłem: ( patrz schemat)
1.   Część nr 77 – śruby mocujące pokrywę przekładni.
2.   Część nr 82 wał przestawny
3.   Część nr 83 łożysko
4.   Część nr 86 łożysko
5.   Część nr 88 koło zębate
6.   Część nr 84 pierścień zabezpieczający - segera
7.   Część nr 89 pierścień zabezpieczający - segera
Koszt niecałe 300zł.
Po otrzymaniu części ( dostawa po 10 dniach) i demontażu układu napędowego mam takie spostrzeżenia:
- łożyska można zastąpić innymi dobrego producenta  gdyż łożysko nr 83 to łożysko o numerze 6002 LU  a łożysko o numerze 86 to łożysko 629Z.
- pierścienie można wykorzystać te używane albo wykorzystać z gotowych zestawów.
- śruby warto zamówić gdyż mają bardzo miękkie łby i po wykręceniu nie nadawały się do ponownego użytku ( śruby metryczne M5x25 z łbem na krzyżak).
Zdecydowałem się na wymianę łożysk oraz koła zębatego gdyż trudno było na tym etapie określić co jest powodem tych hałasów.
Postaram się dokładnie opisać jak dokonałem naprawy. Zdaję sobie sprawę, że może to nie być optymalny sposób naprawy i można jej dokonać w inny sposób, w innej kolejności, może łatwiej ale ja tak to wykonałem. Jeżeli macie jakieś sugestie , może wykonywaliście coś podobnego to proszę o propozycje.
Naprawa nie narusza ustawień np. równoległości cięcia gdyż nie ruszamy tych ustawień.
1.   Demontujemy tarczę piły i obniżamy wózek na sam dół tak aby schować całkowicie klin rozdzielający.- lub go demontujemy.
2.   Kładziemy piłę na stole górnym blatem do dołu i odkręcamy dwa wkręty mocujące osłonę dolną ( ta która w instrukcji ma numer 45) i wtedy dostajemy dostęp do 
        czterech śrub mocujących obudowę do aluminiowego blatu stołu oraz dwie śruby mocujące ruchomy podnośnik piły.
3.   Zdejmujemy obudowę. Dla lepszego dostępu demontujemy wyłącznik elektryczny ( od frontu odkręcamy cztery wkręty i rozłączamy złącza konektorowe). Żeby nie było
        problemów należy opisać kolory przewodów i złącz DSCF6117.
4.   W taki to sposób mamy dostęp do wnętrza urządzenia rys DSCF6123.
5.   Fot. DSF6131 przedstawia widok wału-wrzecina mocowania tarczy piły.
6.   Odkręcamy dwie śruby mocujące dźwignię blokady wrzeciona ( uwaga śruby różnej długości ta ze sprężyną dłuższa , zapamiętajmy położenie sprężyny. DSCF6135 ,
        DSCF6136, DSCF6143, DSCF6145
7.   DSCF6138 demontaż dźwigni blokującej.
8.   Odkręcamy trzy śruby mocujące blachę dociskową łożyska DSCF6147.


Offline krys111

  • Sr. Member
  • ****
  • Wiadomości: 277
    • Zobacz profil
Odp: Naprawa pilarka GTS 10 XC
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpień 09, 2019, 19:37:47 pm »
cd.
9.   Odkręcamy cztery śruby mocujące dźwignię klinu rozdzielającego DSF6148.
10.   Mamy już uwolniony mechanizm z łożyskami i kołem zębatym DSCF6150, DSCF6154, DSCF6155, DSCF6156.
11.   Można przystąpić do demontażu części.
12.   Demontujemy łożysko nr 86 ( 629Z).
13.   Zdejmujemy pierścień zabezpieczający -seger i demontujemy zębatkę DSCF6158.-. Uwaga aby nie zgubić wpustu.
14.   Wyjmujemy wał DSCF6150 i demontujemy łożysko nr 83 ( 6002) DSCF6163.
15.   DSCF6164 przedstawia nowe elementy.

Offline krys111

  • Sr. Member
  • ****
  • Wiadomości: 277
    • Zobacz profil
Odp: Naprawa pilarka GTS 10 XC
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpień 09, 2019, 19:41:36 pm »
cd.
16.   Montaż łożyska nr 83 DSCF6165, DSCF6166, DSCF6167 i zabezpieczamy pierścieniem seger.
17.   Wkładamy wpust n DSCF6168
18.   Tak przygotowany wał wkładamy do dźwigni DSCF6173.
19.   Mocujemy koło zębate zakładamy pierścień zabezpieczający DSCF6175, DSCF6177.
20.   Montujemy łożysko nr 86 DSCF6179, DSCF6180.

Offline krys111

  • Sr. Member
  • ****
  • Wiadomości: 277
    • Zobacz profil
Odp: Naprawa pilarka GTS 10 XC
« Odpowiedź #3 dnia: Sierpień 09, 2019, 19:44:50 pm »
cd.
21.   Tak wygląda gotowy element DSCF6181, DSCF6182, DSCF6183.
22.   Wkładamy do gniazda obudowy przekładni DSCF6184, DSCF6187, DSCF6188, DSCF6189, DSCF6190.
23.   Montaż dźwigni ze sprężyną powrotną DSCF6194, DSCF6195

Offline krys111

  • Sr. Member
  • ****
  • Wiadomości: 277
    • Zobacz profil
Odp: Naprawa pilarka GTS 10 XC
« Odpowiedź #4 dnia: Sierpień 09, 2019, 19:49:43 pm »
cd.
24.   Zamykamy osłony DSCF6203.
25.   Przy okazji mając otwartą obudowę wykonujemy czyszczenie i smarowanie systemu podnoszenie - opuszczania wózka DSCF6127, DSCF6202.
26.   Montaż obudowy DSCF6215.
27.   Montaż tarczy piły.
Teraz najważniejsze. Objawy bicia tarczy zostały usunięte oraz głośna praca „ chrobotanie” również.
A więc naprawa zakończyła się powodzeniem. Zakładam, że już takie objawy się nie pojawią ponownie.
Mam nadzieję, że mój wpis okaże się pomocny gdyż z tego co czytałem efekt „ chrobotania” podczas startu trafia się dość często. Trudno mi określić która to część zawiodła – łożyska zębatka czy może złe spasowanie ponieważ wymieniłem je wszystkie. Jak widać ze zdjęć stare części wydają się na nieuszkodzone, w łożyskach brak luzów jak i jakichkolwiek odgłosów wyglądają  na sprawne. Jeszcze jedna część może mieć wpływ na hałasy mianowicie wirnik który współpracuje z zębatką. Dla pewności odkręciłem cztery śruby mocujące silnik do obudowy przekładni i dokładnie obejrzałem ząbki na osi wirnika – były w bardzo dobrym stanie. Jednak gdyby koszt wirnika był znacznie niższy to zdecydowałbym się na jego wymianę.
Proszę o Wasze doświadczenia w naprawach tej piły.
Jeszcze jedna uwaga nie muszę dodawać, ze to tylko poglądowa naprawa i każdy kto się podejmie wyzwania czyni to na własne ryzyko.

Offline krys111

  • Sr. Member
  • ****
  • Wiadomości: 277
    • Zobacz profil
Odp: Naprawa pilarka GTS 10 XC
« Odpowiedź #5 dnia: Sierpień 09, 2019, 19:51:48 pm »
Dla ułatwienia dokładam schemat.