Listopad 17, 2018, 02:04:31 am

Autor Wątek: Stanley No. 4 1/2  (Przeczytany 3030 razy)

Offline Stachu18

  • Jr. Member
  • **
  • Wiadomości: 93
    • Zobacz profil
Stanley No. 4 1/2
« dnia: Styczeń 25, 2017, 16:16:14 pm »
Witam,

Ostatnio zakupiłem nowy strug Stanley Bailey 4 1/2 (jest to mój pierwszy strug w życiu).

I mam kilka pytań:
- Stopa strugu moim nie wydała mi się zbyt idealna więc zacząłem ją obrabiać papierem 240, efekt jest o wiele lepszy później mam w planach 320, 600, 1500 i na koniec 2000 na mokro. Czy po zakończeniu pracy trzeba stopę czymś zaimpregnować?
- Jak tylko dostałem strug zauważyłem, że ostrze też trzeba ustawić. Jak to można dobrze zrobić?

Z góry dziękuję za pomoc.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 25, 2017, 16:20:32 pm wysłana przez Stachu18 »

krzysiek

  • Gość
Odp: Stanley No. 4 1/2
« Odpowiedź #1 dnia: Styczeń 25, 2017, 16:31:43 pm »
Papier maksymalnie 120 , szlifować trzeba na gładkiej równej powierzchni najlepiej na płycie szklanej.
Mazakiem narysuj siatkę na stopie i zacznij na papierze 60 jeżeli jest bardzo nie równo (będziesz widział po tym jak ściera się siatka) zacznij od 36. Do szlifowania wyjmij nóż z odchylakiem. Co jakiś czas odnawiaj siatkę , w momencie kiedy równomiernie będzie ścierana na całej powierzchni przeleć lekko 80 a potem 120. W czasie szlifowania odwracaj co jakiś czas strug o 180 stopni żebyś nie zrobił równi pochyłej.
Na temat noża i stopy można napisać książkę , najlepiej poszukać filmów na YT , ja polecam Paula Sellers'a, paru kolegów z forum też zdaje się ,że produkuje się w tym temacie na YT.

Offline skraburski

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 117
    • Zobacz profil
Odp: Stanley No. 4 1/2
« Odpowiedź #2 dnia: Styczeń 25, 2017, 16:44:38 pm »
Moim zdaniem szlifowac trzeba z nozem (tylko schowanym) gdyz  wtedyvna strug dzialaja naprezenia i odksztalca sie troche w porownaniu do struga ze zdjetym nozem. Jest na sieci sporo materialow na ten temat. Aczkolwiek nie zdziwilbym sie jakby to bylo niezauwazalne w normalnym uzyciu.

krzysiek

  • Gość
Odp: Stanley No. 4 1/2
« Odpowiedź #3 dnia: Styczeń 25, 2017, 19:23:15 pm »
I jest. Normalnie co jakiś dobrze jest przetrzeć stopę na papierze i wtedy wystarczy podnieść nóż maksymalnie do góry. Natomiast jeżeli mamy do czynienia renowacją starego struga lepiej zdemontować nóż ponieważ można wtedy kontrolować to co dzieje się z ustami struga. Czasem warto delikatnie "przelecieć" pilnikiem ich krawędzie , sprawdzić jak są zorientowane względem żaby , jak leży sama żaba. Z zamontowanym nożem to jest niemożliwe. Gdyby wielkość naprężeń związanych z napięciem docisku miała wpływ na realną geometrię stopy , to musiałaby ona być zrobiona z "papier-mache" albo polietylenu.

Offline Stachu18

  • Jr. Member
  • **
  • Wiadomości: 93
    • Zobacz profil
Odp: Stanley No. 4 1/2
« Odpowiedź #4 dnia: Styczeń 25, 2017, 21:24:09 pm »
Dziękuję za zainteresowanie.

Na razie obrabiałem stopę ze zdjętym ostrzem, gdzie papier był umieszczony na desce. krzysiek odnośnie szklanej płyty to pomysł super już napisałem do sprzedawcy na alledrogo, a czy może być płyta marmurowa/granitowa? Oraz tak z ciekawości czemu max papier ścierny 120?
« Ostatnia zmiana: Styczeń 25, 2017, 21:27:25 pm wysłana przez Stachu18 »

Klo

  • Gość
Odp: Stanley No. 4 1/2
« Odpowiedź #5 dnia: Styczeń 25, 2017, 21:30:49 pm »
a czy może być płyta marmurowa/granitowa?
Jak równa, to oczywiście. Nawet lepiej niż szkło.
Idź do jakiegoś fachowca od nagrobków. Może odda za piwo kawałek odpadu.


Offline Stachu18

  • Jr. Member
  • **
  • Wiadomości: 93
    • Zobacz profil
Odp: Stanley No. 4 1/2
« Odpowiedź #6 dnia: Styczeń 25, 2017, 21:57:01 pm »
Ok w takim razie jutro cos poszukam w okolicy.


Odno

Offline Stachu18

  • Jr. Member
  • **
  • Wiadomości: 93
    • Zobacz profil
Odp: Stanley No. 4 1/2
« Odpowiedź #7 dnia: Styczeń 25, 2017, 22:09:21 pm »
Przepraszam za poprzedni wpis ale mam problem z "ś" bo skrót shift+alt+s zamiast dodać "ś" zapisuje mi część wiadomości. ;(

Pełna poprzednia wiadomość:

Ok w takim razie jutro coś poszukam w okolicy.

Odnośnie mojego Stanley'ka .

Stopa na początku miała taką fakturę jak na zdjęciu nr. 1,
Po pracy jaką w nią włożyłem wygląda jak na zdjęciu nr 2.

jednak zdziwiło mnie, że jest w niej prześwit przy przyłożeniu kątownika (zdjęcie nr. 3), czy jest sens się nim aż tak przejmować przy strugu za 200-250 PLN, i ile trzeba włożyć jeszcze w niego pracy by było "dobrze"

krzysiek

  • Gość
Odp: Stanley No. 4 1/2
« Odpowiedź #8 dnia: Styczeń 25, 2017, 22:18:41 pm »
Takie nierówności jak pokazujesz najszybciej i najskuteczniej usuniesz papierem 36. Pamiętaj ,że w miarę niwelowania stopy dochodzi Ci do szlifowania coraz większa powierzchnia stopy aż dojdziesz do takiego momentu ,że każdy punkt stopy dolega to papieru. Dla oszczędności siły i czasu lepiej to robić grubym papierem - idzie szybciej i łatwiej. Potem można wyrównaną stopę wygładzić 60 , 80 i jak lubisz 120.
Oraz tak z ciekawości czemu max papier ścierny 120?

Żeliwo to bardo miękki materiał , przy gradacjach powyżej 120 będzie szybko zaklejał przestrzenie między ziarnami - zapychał papier. To jest sztuka dla sztuki. Stopy i tak na lustro nie wyciągniesz - z resztą nie ma takiej potrzeby - a po prostu natyrasz się.
Żeby stopa łatwiej ślizgała się po drewnie smaruje się ją woskiem, jak nie masz go ,to parafiną albo w ostateczności olejem parafinowym , wazelinowym.
Ja teraz kończę na 80 ,dalej drewno samo poprawia stopę. Do tego stopnia ,że co jakiś czas trzeba ponownie planować stopę.
Czas ten zależy od intensywności używania struga.
Zwróć uwagę ,żeby przednia krawędź ust była ostra , żadnych fazek , czy zaokrągleń. Te deformacje powodują ,że w  trudnych miejscach strug może wyrywać drewno.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 25, 2017, 22:28:04 pm wysłana przez krzysiek »

Offline Stachu18

  • Jr. Member
  • **
  • Wiadomości: 93
    • Zobacz profil
Odp: Stanley No. 4 1/2
« Odpowiedź #9 dnia: Styczeń 26, 2017, 22:51:09 pm »
Zwróć uwagę ,żeby przednia krawędź ust była ostra , żadnych fazek , czy zaokrągleń.

krzysiek mógłbyś mi dokładnie wskazać "przednią krawędź ust", bo z każdym nowym wątkiem uczę się czegoś nowego i mam zawsze jakieś dodatkowe pytania. A nie chciałbym popełnić błędu.

Z góry dziękuje za pomoc.

krzysiek

  • Gość
Odp: Stanley No. 4 1/2
« Odpowiedź #10 dnia: Styczeń 27, 2017, 01:01:02 am »
Wklejam twoje własne zdjęcie z zaznaczoną strzałką przednią krawędzią ust. I w tym miejscu nie może być żadnych fazek albo zaokrągleń tylko prostokątna ostra krawędź.

Offline Stachu18

  • Jr. Member
  • **
  • Wiadomości: 93
    • Zobacz profil
Odp: Stanley No. 4 1/2
« Odpowiedź #11 dnia: Styczeń 27, 2017, 10:17:25 am »
Tak myślałem ale wolałem się upewnić.

Dzisiaj udało mi się zdobyć taki kawałem granitu (trochę duży ale za 30 zł to nie marudziłem), sprawdzę jeszcze w jakąś poziomicą jak bardzo jest równy czy nie będzie pod nią prześwitów i będę równał stopę.

krzysiek

  • Gość
Odp: Stanley No. 4 1/2
« Odpowiedź #12 dnia: Styczeń 27, 2017, 14:04:26 pm »
Szyba szklana jest lżejsza. Jeśli ten kawałek granitu jest wypolerowany na "lustro" to będzie OK.

Offline Rafalski

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 234
    • Zobacz profil
Odp: Stanley No. 4 1/2
« Odpowiedź #13 dnia: Styczeń 27, 2017, 15:06:17 pm »
Cytuj
Szyba szklana jest lżejsza.
Ale niekiedy nie jest łatwo znaleźć szybę grubości 8mm lub więcej. Poza tym wiele szyb się nie nadaje, bo są po prostu nie  równe.

Klo

  • Gość
Odp: Stanley No. 4 1/2
« Odpowiedź #14 dnia: Styczeń 27, 2017, 15:24:34 pm »
Granit jest stabilniejszy i się nie ugina.
Jeżeli nie jest wygładzony na lustro, to zawsze można na nim szybę położyć. Szyba się nie ugnie i będzie równo.