Grudzień 11, 2018, 01:05:40 am

Autor Wątek: Struganie, nierówna powierzchnia  (Przeczytany 600 razy)

Offline MichałB

  • Newbie
  • *
  • Wiadomości: 16
    • Zobacz profil
Struganie, nierówna powierzchnia
« dnia: Sierpień 29, 2018, 09:09:45 am »
Hej,
Może najpierw kilka szczegółów.

Jestem kompletnie zielony, przeheblowałem pierwszą kantówkę w życiu.
Po wielu godzinach ustawień odpaliłem moją wieloczynnościówkę SCM minimax cu300 z 1993r.
Blaty odbiorczy podawczy ustawione w miarę równo, choć jak położę 2m łatę to niewielkie prześwity wychodzą. Blaty żeliwne
Świeżo naostrzone ostrza strugarki.
Strugarkę ustawiałem przy użyciu dokładnego miernika zegarowego, droga przez mękę.
Ogólnie myślę że wyszło ok, choć przy próbie "na listwę" były różnice ok 1-2mm między lewą a prawą stroną.[/li][/list]

Próby przeprowadzałem przy wysunięciu noży ponad blat odbiorczy:
- ok 0,02mm
- ok 0,1mm
- ok 0,2mm
No i teraz w czym rzecz - na zdjęciach widać że początek wychodził w miarę ładnie, ale później pojawiały się takie mocne nierówności, jakby wyrywało materiał.
Zazwyczaj koniec też był w miarę ok.
Pytanie - czy to kwestia braku doświadczenia, za mocnego/lekkiego dociskania kantówki na ostrzu, czy może ustawień?

Druga sprawa to grubościówka - mam posuw automatyczny, i jak podniosłem blat roboczy żeby przepuścić tą kantówkę i wyrównać, tak żeby posuw załapał, to potrafiło wyrwać nawet 0,5cm materiału, tak jakbym za bardzo dociskał blatem roboczym kantówkę, ale jeśli go opuszczę  to posuw automatyczny nie chyta...Noże wystają z głowicy jak na zdjęciu.



Offline Lirorobert

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 5393
    • Zobacz profil
    • Lirorobert
Odp: Struganie, nierówna powierzchnia
« Odpowiedź #1 dnia: Wrzesień 08, 2018, 09:11:17 am »
Wyrwania to wina układu sloi w materiale.
Weż inną kantówkę.
Nie mardzo łapie gdzie jest ta nierówność 1 do 2.mm

Offline zarekl

  • Jr. Member
  • **
  • Wiadomości: 99
    • Zobacz profil
Odp: Struganie, nierówna powierzchnia
« Odpowiedź #2 dnia: Wrzesień 09, 2018, 07:22:24 am »
Spore te wyrwania. Kiedy ostrzyłeś noże? Na desce widać przebarwienia, jeśli to przypalenia to możliwe, ze noże tępe albo za wolno pchasz materiał. Poćwicz na ostrych nożach, Jak za szybko pchasz to będzie delikatna fala bo nienadąża zbierać i może bardziej wyrywać, Jak za wolno to może zacząć przypalać. Treningu nigdy za wiele  :)

Offline MichałB

  • Newbie
  • *
  • Wiadomości: 16
    • Zobacz profil
Odp: Struganie, nierówna powierzchnia
« Odpowiedź #3 dnia: Listopad 15, 2018, 13:15:26 pm »
Pare kantówek już przerobiłem trochę wiecej wprawy mam, i jesli chodzi o zdjęcia powyżej to mój wniosek jest taki że była to wina materiału. To była transportowa kantówka, prawdopodobnie coś ciezkiego na niej stało i po prostu w tych miejscach włokna były zgniecione.

Offline Lirorobert

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 5393
    • Zobacz profil
    • Lirorobert
Odp: Struganie, nierówna powierzchnia
« Odpowiedź #4 dnia: Listopad 16, 2018, 07:39:14 am »
Noże nie powinny wystawac ponad blat odbiorczy.
Powinno być 0.0.

Offline MichałB

  • Newbie
  • *
  • Wiadomości: 16
    • Zobacz profil
Odp: Struganie, nierówna powierzchnia
« Odpowiedź #5 dnia: Listopad 16, 2018, 11:31:58 am »
Hmm trochę o tym czytałem, i zdecydowana większość zaleca żeby noże nieco wystawały ponad stół odbiorczy, w innym przypadku dochodzi do haczenia o zęby stołu odbiorczego...Ja zresztą i tak muszę jeszcze trochę pomęczyć ustawienie stołów więc może wypróbuje też tą metodę