Kwiecień 20, 2024, 01:21:53 am

Autor Wątek: przerobienie silnik trzyfazowego w DYMC  (Przeczytany 4708 razy)

Offline GC-Stolarz

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 100
    • Zobacz profil
przerobienie silnik trzyfazowego w DYMC
« dnia: Grudzień 02, 2013, 08:46:35 am »
Witam

Zakupiłem ostatnio w bardzo ładnym stanie naszą rodzimą grubościówkę Dymc. Ma trzyfazowy silnik a ja niestety nie posiadam takowego zasilania w moim warsztacie. Czy któryś z kolegów przerabiał temat.
 

Offline MarcinW

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1011
    • Zobacz profil
    • Pasja Drewna
Odp: przerobienie silnik trzyfazowego w DYMC
« Odpowiedź #1 dnia: Grudzień 02, 2013, 12:04:01 pm »
Gdy ja zakupiłem 2 miesiace temu tez nie posiadałem i nadal nie posiadam takiego zasilania w warsztacie. Ja poradziłem sobie w ten sposób, ze zakupilem 15m przedłużacza i ciagnę 3 fazy z drugiego końca budynku. Stwierdziłem, że maszyna u mnie nie służy do pracy ciąglej tylko przez kilka godzin raz na kilka dni, a wiec takie rozwiązanie jest dopuszczalne. Nie wiem czy to wchodzi w grę w twoim przypadku.
Można też zapewne zmienic silnik elektryczny, ale to chyba bedzie drozsze rozwiązanie.

Tak na marginesie - masz maszynę bazową czyli strugarka i grubościowka, czy moze jeszcze jakieś przystawki udało się zdobyć?

Offline GC-Stolarz

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 100
    • Zobacz profil
Odp: przerobienie silnik trzyfazowego w DYMC
« Odpowiedź #2 dnia: Grudzień 02, 2013, 20:42:49 pm »
U mnie nie wchodzi w gre takie rozwiazanie, wynajmuje garaż 35 m w którym jest tylko jedna faza. A maszynę kupiłem w wersji bazowej. Ale po generalnym remoncie i za dobra cenę. Podzespołów nie potrzebuję bo zbieram zestaw oddzielnych maszyn.

Offline amigorg

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 7495
  • Nie kupuj tego, co możesz zrobić sam.
    • Zobacz profil
    • Maszyny i projekty
Odp: przerobienie silnik trzyfazowego w DYMC
« Odpowiedź #3 dnia: Grudzień 02, 2013, 20:50:18 pm »
Witam
Zdaje się, że DYM-ka ma silnik o mocy 2,2 kW, 1450 obr/min.
Silniki 3 fazowe mogą pracować przy zasilaniu z sieci 1 fazowej 230 V, najczęściej przy zastosowaniu kondensatora. Problemem jest dobór odpowiedniej pojemności kondensatora, przy czym musi do być kondensator do pracy silnikowej. Dla wyżej podanej mocy powinien to być kondensator silnikowy o pojemności od 45 mikrofaradów do ok 80 mikrofaradów/ 450 V. Po zastosowaniu kondensatora o wyższej pojemności jest mniejsza strata mocy ale występuje silnie odczuwalny tzw moment pulsacyjny powodujący drgania, przy niższej pojemności drgania są mniejsze, ale występuje duży spadek mocy, co znacznie zmniejszy możliwości pracy DYM-ką. Ponieważ kondensatory o podanych parametrach do pracy silnikowej są dość drogie, biorąc pod uwagę niedogodności, o których wyżej (drgania, spadek mocy)może się okazać, że lepiej wymienić silnik na 1 fazowy o podobnej mocy i podobnych gabarytach.

Offline GC-Stolarz

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 100
    • Zobacz profil
Odp: przerobienie silnik trzyfazowego w DYMC
« Odpowiedź #4 dnia: Grudzień 02, 2013, 21:13:11 pm »
chyba się na tym skończy że kupię nowy silnik jednofazowy

Offline krzyś48

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 4576
    • Zobacz profil
Odp: przerobienie silnik trzyfazowego w DYMC
« Odpowiedź #5 dnia: Grudzień 02, 2013, 22:52:04 pm »
Ta wszystko się zgadza  :-\  najlepiej będzie chyba zainwestować w nowy silnik ale on też będzie miał kondensator  :-\ i tu pytanie mam do Amigorg-a o ten moment pulsacyjny (skąd to i gdzie można by poczytać, chodzi mi o jakiś link)
Ja podjąłem trop falowników i tu taki link i wiadomość do weryfikacji dla Amigorg-a
napisane jest że jakby silnik miał napisane na tabliczce 230V/400V (Δ/Y) to można by było przez falownik
http://maciejdolata.inelt.pl/sep/podlaczenie-silnika-indukcyjnego-klatkowego-3-fazowego/
a z głupich pomysłów to mogę dodać że można zastosować generator 3 faz :P

Offline amigorg

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 7495
  • Nie kupuj tego, co możesz zrobić sam.
    • Zobacz profil
    • Maszyny i projekty
Odp: przerobienie silnik trzyfazowego w DYMC
« Odpowiedź #6 dnia: Grudzień 03, 2013, 02:05:33 am »
i tu pytanie mam do Amigorg-a o ten moment pulsacyjny
krzyś48, na początek moja generalna uwaga, że jestem przeciwny podawaniu na forum stolarskim rozwiązań dotyczących jakichkolwiek przeróbek urządzeń elektrycznych, gdyż najczęściej pytania zadają nie elektrycy. W tym konkretnym przypadku chodzi o wykorzystanie zasilania z sieci jednofazowej silnika 3 fazowego maszyny wieloczynnościowej, grubiarko- wyrówniarko-frezarko-czopiarki, pewnie mocno obciążonej pracą (patrząc po realizacjach autora wątku). Można to zrobić na kilka sposobów: np. z kondensatorem (jak wyżej), z dwoma kondensatorami, rozruchowym np 100, 115 mikrofaradów i kondensatorem pracy przy czym kondensator rozruchowy byłby odłączany po rozruchu prostym układem automatyki ( co już komplikuje i podraża całość. Można wykorzystać też falownik zasilany z sieci jednofazowej z wyjściem 3 fazowym, ale taki falownik to koszt np 850 - 1500 zł, czyli  więcej niż koszt nowego silnika 1 fazowego (ok 350-450  zł), pomijając możliwość awarii falownika.
Ponadto nie wiadomo bliżej jaki to silnik, czy ma możliwość przełączenia do pracy w trójkąt co byłoby lepszym wyborem przy pracy z kondensatorem. Ale zawsze nie będzie to praca naturalna dla silnika 3 fazowego, gdzie w grę wchodzą jeszcze inne parametry: cos fi, sprawność, moment, prąd rozruchu, dobór zabezpieczeń sieci. Poza tym myślę, że kolega  GC-Stolarz chce sprawnie pracować maszyną, którą kupił,a nie zajmować się przeróbkami silnika i instalacji, chyba że ma "pod ręką" elektryka.
Owszem, silnik indukcyjny, jednofazowy też ma kondensator, ale inna konstrukcję.
Powstawanie momentu pulsującego wywołującego drgania wynika z niesymetrycznego pola magnetycznego w silniku 3 fazowym zasilanym z sieci 1 fazowej. Opisano to np. w jednym z zeszytów naukowych Politechniki Wrocławskiej ( Prace naukowe Instytutu Maszyn, Napędów i Pomiarów Elektrycznych Politechniki Wrocławskiej nr 32   2012 r p.t.  "Udoskonalony dobór pojemności kondensatora do pracy jednofazowej silnika indukcyjnego z 3 fazowym uzwojeniem stojana" (mogę wysłać plik *.pdf na adres e-mail).