Lipiec 03, 2022, 04:14:00 am

Autor Wątek: Wiercenie bez wyrwań  (Przeczytany 3784 razy)

Offline pajewski

  • Sr. Member
  • ****
  • Wiadomości: 254
    • Zobacz profil
Wiercenie bez wyrwań
« dnia: Czerwiec 20, 2020, 16:59:41 pm »
Czy ktoś wie czym robi się czyste nawierty (bez wyrwań i wyszczerbień) fi 5,0 pod kołki oporowe do półek. Szukam wiertła, nie freza, bo nawierty robię "z ręki"  wiertarką. Wszystkie wiertła, które używam do tej pory mniej lub więcej wyrywają krawędż otworu.

Offline Lirorobert

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 7291
    • Zobacz profil
    • Lirorobert
Odp: Wiercenie bez wyrwań
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwiec 20, 2020, 17:54:03 pm »
Wiertłem nie wywiercisz ładnie. Kup frez i załuż do wiertarki.

Offline zarekl

  • Sr. Member
  • ****
  • Wiadomości: 305
    • Zobacz profil
Odp: Wiercenie bez wyrwań
« Odpowiedź #2 dnia: Czerwiec 24, 2020, 06:17:19 am »
Ja używam wirteł z ostrzami z węglików (HM). Otwory wiercę wkrętarką. Wychodzą jak z fabryki.

Offline pajewski

  • Sr. Member
  • ****
  • Wiadomości: 254
    • Zobacz profil
Odp: Wiercenie bez wyrwań
« Odpowiedź #3 dnia: Czerwiec 24, 2020, 06:31:27 am »
zarekl, możesz coś bliżej- producent, kod wiertła itp.


Wysłane z mojego S68Pro przy użyciu Tapatalka

Offline zarekl

  • Sr. Member
  • ****
  • Wiadomości: 305
    • Zobacz profil
Odp: Wiercenie bez wyrwań
« Odpowiedź #4 dnia: Czerwiec 24, 2020, 21:10:27 pm »
Chyba to kupowałem
https://allegro.pl/oferta/wiertlo-nieprzelotowe-hm-5-0x57-5-chwyt-10mm-prawe-9270253700
ale różne firmy to produkują i na allegro jest sporo tego: różne długości, średnice, lewe, prawe, przelotowe i nieprzelotowe. W sklepach narzędziowych też powinny się znaleźć.

Offline pajewski

  • Sr. Member
  • ****
  • Wiadomości: 254
    • Zobacz profil
Odp: Wiercenie bez wyrwań
« Odpowiedź #5 dnia: Czerwiec 25, 2020, 05:40:09 am »
Widziałem różne oferty, ale zastanawiało mnie czy ten centralny pilocik jest wystarczająco długi, aby pocelować nim w punkt wiercenia. Dlatego zależy mi na opinii kogoś, kto używa narzędzia.

Wysłane z mojego S68Pro przy użyciu Tapatalka


Offline zarekl

  • Sr. Member
  • ****
  • Wiadomości: 305
    • Zobacz profil
Odp: Wiercenie bez wyrwań
« Odpowiedź #6 dnia: Czerwiec 25, 2020, 06:00:04 am »
Do wiercenia pod półki zrobiłem sobie szablon, wszystko wtedy wychodzi jednakowo i półki się nie huśtają.

Offline mario78

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1337
    • Zobacz profil
Odp: Wiercenie bez wyrwań
« Odpowiedź #7 dnia: Listopad 04, 2020, 18:55:14 pm »
Jest zestaw BOSCH FSN OFA 32 KIT 800/1600 . Do powtarzalnych i czystych nawierceń za pomocą frezarki.

Offline mario78

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1337
    • Zobacz profil
Odp: Wiercenie bez wyrwań
« Odpowiedź #8 dnia: Styczeń 19, 2022, 13:38:45 pm »
Witam
Przypadkiem trafiłem na wiertło które póki co wierci czysto. Dla porównania wiertło Bosch.

Offline Lirorobert

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 7291
    • Zobacz profil
    • Lirorobert
Odp: Wiercenie bez wyrwań
« Odpowiedź #9 dnia: Styczeń 19, 2022, 17:49:20 pm »
To dzięki krawędziom które zacinają powierzchnię laminatu.
Frezy są podobnie skonstruowane. System festoola LR 32 posiada  taki w zestawie.  Gdybyś chiał wiercić otwory przelotowo w płycie laminowanej to jest do tego dedykowany frez. To wiertło ze zdjęcia wymaga podkładki z drugiej strony. Bez będzie wyrywać.

Offline Lirorobert

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 7291
    • Zobacz profil
    • Lirorobert
Odp: Wiercenie bez wyrwań
« Odpowiedź #10 dnia: Styczeń 19, 2022, 17:53:16 pm »
Takie.

Offline Granado

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 189
    • Zobacz profil
Odp: Wiercenie bez wyrwań
« Odpowiedź #11 dnia: Styczeń 20, 2022, 16:43:22 pm »
Jak fachowo nazwać taki frez?

Offline mario78

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 1337
    • Zobacz profil
Odp: Wiercenie bez wyrwań
« Odpowiedź #12 dnia: Luty 06, 2022, 06:54:13 am »
Wiertła które zakłada się do wiercenia przez caly materiał,to wiertła przelotowe?
Do wiercenia z ręki polecam wiertła Alpen. Nie wiem jak długo zostaną ostre,czy w ogole je sie ostrzy?Wierci sie fajnie i estetycznie wyglada.

Offline Rafalski

  • Sr. Member
  • ****
  • Wiadomości: 313
    • Zobacz profil
Odp: Wiercenie bez wyrwań
« Odpowiedź #13 dnia: Luty 08, 2022, 22:09:44 pm »
Ja zauważyłem, że dużo zależy od samej techniki wiercenia.
Zrobiłem kilka prób wiertłami 5mm w resztce płyty ze starych mebli.
Górna linijka była wiercona na wiertarce stołowej, dolna ręczną wiertarką elektryczną. Wysokie obroty i powolne zagłębianie.
Jak widać, różnice są nie wielkie.
Zestawy na zdjęciu odpowiadają pierwszym trzem i ostatniemu otworowi.
Bardzo chwalę sobie wiertła Hawera. Niespodzianką były te Tivoly, sprzedawane jako specjalne do twardego drewna. Interesujący jest tutaj sposób zaostrzenia, brakuje tych bocznych kiełków, a mimo to wiercą bez wyrwań.
Te wiertła w tej niebieskiej kasetce (żółta warstwa TIN) to ostatnio kupiony tani zestaw, w niektórych ten centralny kieł nie jest dokładnie w środku (akurat też w 5mm) dlatego średnica otworu się nie zgadza.
Ostatni otwór wierciłem wiertłem, które właściwie jest przeznaczone do metalu. Przy wysokich obrotach i powolnym zagłębianiu w materiał też się da.