Październik 20, 2021, 17:30:26 pm

Autor Wątek: Skąd banan na elementach ciętych na suwnicy?  (Przeczytany 879 razy)

Offline karski

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 100
    • Zobacz profil
Skąd banan na elementach ciętych na suwnicy?
« dnia: Sierpień 19, 2021, 19:12:48 pm »
Witajcie koledzy. Zwracam się do was z prośbą o pomoc ponieważ mam problem którego nie rozumiem i z którym nie umiem sobie poradzić. W skrócie - deski i inne elementy cięte na suwnicy nie wychodzą mi idealnie prosto i otrzymuję efekt banana. A teraz bardziej szczegółowo.
Posiadam Makitę MLT100 i jak widać dorobiłem sobie do niej blat. Starałem się aby wszystkie kąty były proste i nie było żadnych odchyłów i blat ten zdaje egzamin. Kupiłem w markecie sklejkę wodoodporną 18 mm, 120x40 (cięta tą dużą piłą w markecie więc jest idealnie prosta) i zrobiłem z niej suwnicę którą widać na zdjęciach, do cięcia materiałów wzdłuż, aby potem używając przykładnicy móc je ciąć z drugiej strony bez obawy o zakleszczenie się materiału (banan). Niestety jak widać na zdjęciu dwie testowe deski mają efekt banana. Złączone stronami ciętymi, stykają się końcówkami ale pośrodku widać około 1 mm prześwitu, co daje około 0,5 mm banana na każdym ciętym na suwnicy elemencie. Nie rozumiem skąd te krzywizny. Jedyne co mi przychodzi do głowy to iż przy pile prawy rowek do suwnicy nie jest idealnie równoległy do tarczy, ale z drugiej strony suwnica i cięty element przechodzą przecież od samego początku punktu A, przez punkt B aż do C, a że tarcza obraca się setki czy też tysiące razy na minutę, a ja nie przesuwam suwnicy za szybko, to każda część powierzchni ciętej napotyka te same zęby piły kilkukrotnie (rozumiecie o co mi chodzi) i w efekcie nawet jeśli w punkcie B jest banan, to koniec końców powinienem uzyskać idealnie uciętą deskę. Więc kompletnie nie rozumiem skąd się bierze taki niezadowalający efekt. Tarczę mam stosunkowo nową, nie pamiętam firmy ale kupiłem ją za niemałe pieniądze i jest ostra i prosta.
Pomóżcie rozwiązać ten problem bo ja kompletnie nie mam pomysłu  :(

PS. Jeśli to zły dział to przepraszam i proszę o przeniesienie.


Offline Lirorobert

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 7085
    • Zobacz profil
    • Lirorobert
Odp: Skąd banan na elementach ciętych na suwnicy?
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpień 19, 2021, 21:04:45 pm »
Ile odcinałeś z drewna? Zrób test na tej pile z płytą mdf czy wychodzi  banan.
Załóż nową tarczę i zrób test ponownie.
Stawiam na ostrość tarczy lub naprężenia wewnętrzne w drewnie.

Offline zarekl

  • Sr. Member
  • ****
  • Wiadomości: 277
    • Zobacz profil
Odp: Skąd banan na elementach ciętych na suwnicy?
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpień 20, 2021, 08:27:38 am »
Nie zakładałbym, że cięte w markecie elementy są proste. Nie raz już się na to nabrałem. Spróbuj jeszcze uciąć wzdłuż od przykładnicy, jeśli jeszcze masz taką możliwość po modyfikacji twojej piły i zobacz czy jest prosto. Tylko wcześniej upewnij się, że brzeg, którym będziesz jechał po przykładnicy jest prosty.

Offline karski

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 100
    • Zobacz profil
Odp: Skąd banan na elementach ciętych na suwnicy?
« Odpowiedź #3 dnia: Sierpień 20, 2021, 11:15:46 am »
Ile odcinałeś z drewna? Zrób test na tej pile z płytą mdf czy wychodzi  banan.
Załóż nową tarczę i zrób test ponownie.
Stawiam na ostrość tarczy lub naprężenia wewnętrzne w drewnie.
Odcinałem po około 1cm z w pełni wysuszonych, sezonowanych desek sosnowych o grubości 2cm i szerokości jak na zdjęciu około 20cm.
Zrobię test na MDF ale jestem prawie pewien, że efekt będzie ten sam.

Tarczę mam stosunkowo nową bo kupioną pół roku temu a używam jej hobbystycznie i jedynie do drewna - Makita Makblade B-09020 260 x 30 mm.

Nie zakładałbym, że cięte w markecie elementy są proste. Nie raz już się na to nabrałem. Spróbuj jeszcze uciąć wzdłuż od przykładnicy, jeśli jeszcze masz taką możliwość po modyfikacji twojej piły i zobacz czy jest prosto. Tylko wcześniej upewnij się, że brzeg, którym będziesz jechał po przykładnicy jest prosty.

Ok, przetestuję to. Chociaż nawet jeśli brzeg suwnicy - sklejki z castoramy - jest wygięty, to w sumie nie ma to znaczenia bo i tak sklejka była szersza i została docięta wzdłuż po montażu szyny, a cięte deski na których wychodzi banan są położone na suwnicy i nawet jakby ta miała krzywizny, to deski powinny wyjść prosto.

Offline zarekl

  • Sr. Member
  • ****
  • Wiadomości: 277
    • Zobacz profil
Odp: Skąd banan na elementach ciętych na suwnicy?
« Odpowiedź #4 dnia: Sierpień 20, 2021, 15:28:29 pm »
Deski zawsze mają naprężenia w środku. Po przecięciu wzdłuż może się zdarzyć, że się wygną, szczególnie przy zmianie grubości. Sklejka, płyty meblowe, czy hdf powinien wyjść prosty po przecięciu.

Offline karski

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 100
    • Zobacz profil
Odp: Skąd banan na elementach ciętych na suwnicy?
« Odpowiedź #5 dnia: Sierpień 20, 2021, 17:41:56 pm »
Przeciąłem na próbę sklejkę 12 mm i MDF. W dużej mierze mieliście rację z tymi napięciami desek, ale nie do końca. Zarówno sklejka jak i MDF też mają na środku prześwit (a na krańcach już nie) ale dużo mniejszy, tak powiedzmy 0,1-0,2 mm gdy są obie złączone ciętymi brzegami. Czyli jest lepiej ale prześwit wciąż jest i nie jest idealnie płasko. Czyli problem dalej jest i wciąż nie mam pomysłu gdzie leży przyczyna :(

Offline zarekl

  • Sr. Member
  • ****
  • Wiadomości: 277
    • Zobacz profil
Odp: Skąd banan na elementach ciętych na suwnicy?
« Odpowiedź #6 dnia: Sierpień 20, 2021, 20:18:13 pm »
Jak przetniesz od culagi i będzie prosto (oczywiście wtedy gdy krawędź przyłożona do przykładnicy jest prosta) to znaczy, że problem jest w prowadnicach wózka lub rowkach w stole. Jak sam zauważyłeś test trzeba zrobić na płycie, nie na desce. Ważna jest krawędź odniesienia, aby ona była idealnie prosta.

Offline tomekz

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 5475
    • Zobacz profil
Odp: Skąd banan na elementach ciętych na suwnicy?
« Odpowiedź #7 dnia: Sierpień 20, 2021, 20:30:43 pm »
Przeciąłem na próbę sklejkę 12 mm i MDF. W dużej mierze mieliście rację z tymi napięciami desek, ale nie do końca. Zarówno sklejka jak i MDF też mają na środku prześwit (a na krańcach już nie) ale dużo mniejszy, tak powiedzmy 0,1-0,2 mm gdy są obie złączone ciętymi brzegami. Czyli jest lepiej ale prześwit wciąż jest i nie jest idealnie płasko. Czyli problem dalej jest i wciąż nie mam pomysłu gdzie leży przyczyna :(

nie przesadzaj i ciesz się  ,że masz takie wygięcie   ,a nie w druga   stronę .