Lipiec 05, 2020, 19:22:34 pm

Autor Wątek: Problem z prostym cięciem  (Przeczytany 1283 razy)

Offline grzechu83

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 116
    • Zobacz profil
Problem z prostym cięciem
« dnia: Listopad 16, 2019, 09:54:39 am »
Czołem
Pytanie może głupie, ale czemu nie mogę na pilarce stołowej, przy cięciu wzdłużnym, uzyskać prostych cięć? Chce wyrównać deski (ok 120cm) żeby je potem skleić, ale jak przykładam jedną do drugiej, to zawsze są jakieś szczeliny. Próbowałem poprawiać kilka razy, żeby wyeliminować jakiś przypadkowy błąd cięcia, ale efekt zawsze ten sam. Nie mam pomysłu, czemu tak może być. Czy to kwestia techniki, czy jakiś problem techniczny?

Pozdrawiam

Offline jasiop

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 568
    • Zobacz profil
Odp: Problem z prostym cięciem
« Odpowiedź #1 dnia: Listopad 16, 2019, 17:16:30 pm »
Na razie brakuje bardzo ważnej informacji z Twojej strony, czyli jaką masz piłę ...

PS
szczeliny gdzie są ? jak duże w mm ? zawsze w tym samych miejscach ?

PS 2
"zwykłe" piły stołowe niezbyt nadają do cięcia długich elementów ...
Jasio P - Rzeszów

Offline mario78

  • Sr. Member
  • ****
  • Wiadomości: 406
    • Zobacz profil
Odp: Problem z prostym cięciem
« Odpowiedź #2 dnia: Listopad 16, 2019, 20:05:34 pm »
Jeśli deska na krawędzi jest jak banan i przyłożysz równo deskę 120 cm do culagi to i tak wyjdzie kolejny banan po odcięciu.

Offline zarekl

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 227
    • Zobacz profil
Odp: Problem z prostym cięciem
« Odpowiedź #3 dnia: Listopad 17, 2019, 08:27:10 am »
To co chcesz zrobić da się wykonać na pile.
1. Musisz mieć culage na tyle długą, żeby cała deska mogła się o nią oprzeć przed i za tarczą. Do tego przydają się łaty aluminiowe. W twoim przypadku 120cm x 2 + szerokość tarczy jaka wystaje ponad stół, czyli łata 300cm wystarczy.
2. Łatę mocujesz do culagi.
3.  Przykladasz deskę do łaty tą stroną, która stabilnie się opiera i nie "huśta".
4. Przecinasz deskę cały czas pilnując aby deska stabilnie przesuwała się po łacie. Najlepiej trzymać ręce tam gdzie deska opiera się o łatę.
W ten sposób masz prostą krawędź i jeśli nie masz bicia na tarczy to powierzchnia będzie nadawać się do klejenia bez konieczności strugania. Oczywiście siłę docisku trzeba tak dobrać, żeby nie odciąć culagi, łata da duże ramię.

Jest tez inny sposób z wykorzystaniem rowka w stole, ale z nimi jest więcej zabawy.

Offline grzechu83

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 116
    • Zobacz profil
Odp: Problem z prostym cięciem
« Odpowiedź #4 dnia: Listopad 17, 2019, 09:29:36 am »
Jeśli chodzi o piłe, to jest to tzw urządzenie wielofunkcyjne wpakowane w stół własnej roboty. Culaga ma ok 100cm i jest prosta - sprawdzone z poziomicą. Była minimalnie odchylona końcem od tarczy, ale to wyrównałem (mam regulacje). Co do samych szczelin, to z reguły przykładając 2 deski do siebie jest poniżej 1mm, a w szczególnych przypadkach do 2mm. Wydaje mi się, że przy takich odchylach powinno się dać wyrównać deskę przy kolejnym przejściu, a nie do końca tak jest.
Łaty 3m nie mam, najdłuższa ma chyba 2m. Jeśli chodzi o metodę „z rowkiem”, to mam jig do równania krawędzi, ale niestety jest za mały do tak długich desek.

Online tomekz

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 5348
    • Zobacz profil
Odp: Problem z prostym cięciem
« Odpowiedź #5 dnia: Listopad 17, 2019, 14:40:03 pm »
Za dużo wymagasz od pilarki . Masz przecież wyrówniarkę dedykowaną do tych prac to strugaj . To jest normalna kolejność obróbki drewna .

Offline jasiop

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 568
    • Zobacz profil
Odp: Problem z prostym cięciem
« Odpowiedź #6 dnia: Listopad 17, 2019, 18:14:45 pm »
W miarę proste cięcie na pilarce da się ale to jedynie na formatowej albo z bocznym wózkiem ...

PS
albo oczywiście zagłębiarka lub pilarka ręczna z dobrą szyną
« Ostatnia zmiana: Listopad 17, 2019, 18:16:47 pm wysłana przez jasiop »
Jasio P - Rzeszów

Offline grzechu83

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 116
    • Zobacz profil
Odp: Problem z prostym cięciem
« Odpowiedź #7 dnia: Listopad 18, 2019, 15:05:23 pm »
A woodworkerzy na jutubie docinają na pilarce i jest równiutko i kleją, bez strugania :( Choć fakt, że raczej mniejsze gabaryty...
Co do wyrówniarki, to też musiałaby mieć blaty długości deski, bo inaczej wyjdzie to samo - moja takich nie ma.

No nic, dzięki za pomoc. Myślałem, że to ja coś źle robię.

Offline zarekl

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 227
    • Zobacz profil
Odp: Problem z prostym cięciem
« Odpowiedź #8 dnia: Listopad 18, 2019, 15:59:18 pm »
Co do wyrówniarki to fajnie by było mieć jak najdłuższe stoły, ale odpowiednią techniką można wyrównać deski dłuższe niż stół podawczy / odbiorczy.

Offline jasiop

  • Hero Member
  • *****
  • Wiadomości: 568
    • Zobacz profil
Odp: Problem z prostym cięciem
« Odpowiedź #9 dnia: Listopad 18, 2019, 17:42:18 pm »
Co do wyrówniarki to fajnie by było mieć jak najdłuższe stoły, ale odpowiednią techniką można wyrównać deski dłuższe niż stół podawczy / odbiorczy.
W większości przypadków wystarczy stół 120-140 cm, przy struganiu dłuższych elementów dostawia się po prostu "przedłużki"
Tak, technika też bardzo ważna - trzeba najpierw ocenić w jakich miejscach największe odchylenia i w pierwszych przelotach zbierać tylko właśnie tylko to, a nie jechać po całości.
Jasio P - Rzeszów

Offline zarekl

  • Full Member
  • ***
  • Wiadomości: 227
    • Zobacz profil
Odp: Problem z prostym cięciem
« Odpowiedź #10 dnia: Grudzień 04, 2019, 14:05:40 pm »
To prawda, ja zawsze zaczynam strugac "okiem".