Jestem kompletnie zielony i staram się ogarnąć temat. Zaczynam od zerowej wiedzy w dziedzinie stolarstwa. Oczywiści z zapałem czytam forumowe wpisy ale jak w życiu bywa wszystko i tak wychodzi w praniu.
A więc tak. Kilka dni temu kupiłem w Lidlu frezarkę Parkside. W myśl zasady, że praktyka czyni mistrza dorwałem się do kawałka starej meblościanki. Klika minut pracy i już wiele wiem, a przede wszystkim wiem czego nie wiem, a co wiedzieć powinienem.
Przede wszystkim zdałem sobie sprawę, że są materiały o różnej twardości i że płyta wiórowa do miękkich nie należy. A jeśli do tego taka płyta jest pokryta laminatem to potrafi zajechać frez

Na ostrzu, w miejscu gdzie frezowałem laminat, zrobił się rowek.
Powyższe uświadomiło mnie, że zapewne są frezy do różnych materiałów - w zależności od ich twardości. Zasiadłem więc do internetu i dowiedziałem się, że frezy mogą być ze stali szybkotnącej HHS i (do miękkich materiałów) i z węgliku spiekanego HM (do twardych materiałów). Pewnie te dołączone do frezarki są HHS

Pierwsza próba była z frezem prostym 12mm (ten zajechany). OK, myślę sobie, jak już zniszczyłem jeden frez to gdy zniszczę drugi nic się nie stanie, a widza doświadczalna jest jak skarb. Wspomnę jeszcze, że frez 12mm pracował od razu całą swoją długością roboczą (20mm) na maksymalnych obrotach frezarki. Zamontowałem drugi frez prosty 6 mm. Zmniejszyłem obroty do połowy, frezowanie podzieliłem na trzy rundy za każdym razem pracując tylko 1/3 długości roboczej frezu. Wygląda na to, że tym razem frezu nie zajechałem.
W celu dalszej nauki zamówiłem frez prosty dwupłytowy CNC Premium firmy Globus o średnicy roboczej 8mm. Jako, że nie chciałbym zajechać w pięć minut narzędzia za kilkadziesiąt złotych proszę o kilka porad:
1. Czy taki frez nadaje się do płyty wiórowej z laminatem?
2. Czy przy takim materiale może on pracować od razu całą wysokością płytki frezowej?